![]()
Tilgjengelighet
|
Åpent undervisningsmaterialeEn argumentasjon for at Høgskolen i Østfold bør implementere og lansere en strategi for åpent undervisningsmateriale. Børre Stenseth
[ Argumenter ]
[ Nettbasert undervisning ]
[ Marked og inntekter ] Akademiske institusjoner er bærere av en tradisjon som medfører en forpliktelse til å vedlikeholde, utvikle og tilgjengeliggjøre kunnskap. Denne artikkelen er et argument for at nettbasert materiale for undervisning bør være så åpent, tilgjengelig og dynamisk som mulig og at det bør bygges slik at det er nyttig og modifiserbart for mange og for mange formål. Det er forfatterens mening at en slik strategi har mange fordeler og at den er i tråd med den rollen en akademisk institusjon kan og bør spille i et åpent informasjonssamfunn. Dette presenteres som et motargument mot den tendensen jeg mener å se med passordbeskyttelse og ukritisk kommersialisering av relativt tynt materiale. Inspirasjonen er den dynamikken vi finner i Open Source filosofien for programutvikling. Parallellen er slik: "Source" vil i vår setting være moduler med fagstoff på skriftlig form, som bilder, dataprogrammer, video eller andre formater. Et kurs som er bygget på slike moduler, sammen med veiledning og undervisning, blir en parallell til et kompilert program i programvareverdenen. Likeldes er hyppig oppdatering et sentralt punkt i begge resonnementene. Jeg vil i denne artikkelen, i mangel av noe mer presist, bruke begrepet "åpen strategi for undervisningsmateriale". Hensikten med dette utspillet er i hovedsak å:
ArgumenterDet finnes flere sett med argumenter for en åpen strategi i utvikling av undervisningsmateriale.
Nettbasert undervisningRealiseringen av en åpen strategi fordrer noen resonnementer rundt nettbasert materiale. Det er etter min erfaring ikke rasjonelt å bygge nettbasert materiale etter en kursstruktur. Med det mener jeg at materialet ikke bør organiseres sekvensielt etter progresjon, leksjoner eller for den saks skyld "brev". Materialet bør struktureres som et sett med gjenbrukbare og utskiftbare faglige moduler, hver med en definert hensikt. Slike moduler må selvsagt kunne bygge på hverandre, men det bør være et mål å gjøre dem så selvforsynte som mulig. Det er denne samlingen av moduler innen et fagområde som her omtales som en kunnskapsbatabase eller en fagportefølje og som skal være gjenstand for en åpen filosofi. Realisering av et kurs innebærer at mudulene struktureres i henhold til en kjøreplan eller i forhold til problemløsning. Kunnskapsbasen blir i liten grad avhengig av undervisningsform. Den skal la seg bruke i tradisjonell sekvensiell undervisning så vel som i problembasert undervisning. Å sette sammen materiale til en kursstruktur tilsvarer kompilering til et kjørbart program i Open Source for programutvikling. Det er videre en følge av dette at forskjellen på materiale som støtter undervisning for studenter ved egen institusjon og fjernundervisningsstudenter faller bort eller reduseres vesentlig. En sideeffekt av dette er at kursleveranse-systemer, som er et svært aktuelt tema om dagen, får en annen karakter. Det er i liten grad snakk om å finne omfattende verktøy som dekker formidling av stoff. Selve kunnskapsbasen vedlikeholdes som et vanlig vevsted, med de komponentene som er nyttige og nødvendige, enten det er nedlastbare dokumenter, videostrømmer eller andre ting. Det viktige blir et sett verktøy som kan ta seg av kommunikasjon og studentadministrasjon. I praksis er det kun det siste elementet som rettferdigjør utvikling og bruk av spesialisert programvare. Kommunikasjon via mail, konferanser, chat etc. gjøres bedre via åpne standardløsninger hvor det til en hver tid beste og enkleste verktøyet kan anvendes. Marked og inntekterVi opererer i forskjellige markeder. Vi må skaffe oss studenter og vi må skaffe oss inntekter. Dels er dette overlappende i den forstand at mange studenter gir økte inntekter, men dels er det også et stort inntektspotensiale uavhengig av vanlige studenter. Mitt utgangspunkt er at begge deler styrkes av en åpen strategi. Vi må skaffe oss studenter. Det er min oppfatning at en høy faglig profil basert på tilgjengelig og inspiserbar kunnskap vil styrke oss overfor potensielle studenter. En åpen strategi vil være spesielt godt egnet til å rekruttere studenter til høyeregradsstudier og til etter- og videreutdanning. Vi vil få et økende behov for å nå andre enn våre egne potensielle faste studenter, det vil si studenter ved andre institusjoner, frittstående studenter og bedrifter. Vi må forutsette en situasjon der studenter i minkende grad er institusjonsbundne i hele sitt studieløp. Dette innebærer ikke nødvendigvis at de flytter, men at de komponerer utdanninger med deler fra flere læresteder. Vi kan selge kompetanse i form av konsulenttjenester og spesialsydde kursopplegg. Eksponeringen i dette tilfellet er ikke veldefinerte kurs, men det er en kompetansesamling. Vi kan selge kursgjennomføring. Det vil si at vi kan selge vekttall og tjenester som veiledning og organisering i forbindelse med kurs. Nå er vekttallsomsetningen et marked som kan komme til å svekkes. Det er sannsynlig at norske kongelige vekttall vil tape noe av sin betydning som grunnlag for et godt liv. I så fall vil en åpen strategi være et langt bedre utgangspunkt enn å selge sine varer usett, altså bare på vekttallsgodkjenning. En åpen strategi må baseres på en lisens som gir mulighet for alle å bygge kommersielle innpakninger av materialet i den form de ønsker, så lenge det er en klar referanse til kilden og så lenge det Open Source lisensierte materialet er kopierbart. Mer om dette under definisjoner. Strategiens betydningEn Open Source strategi står i kontrast til det som ser ut til å være den dominerende trenden. Høgskolene har latt seg fange i en konkurransesituasjon der den kortsiktige inntjeningen blir hovedmålet. Nettverksuniversitetet organsierer en virksomhet etter prinsippet: Stykke opp, lukke bak passord og selge til best mulig pris. Det er trolig at en sterk og klar lansering av en åpen strategi skape en god del røre i det nasjonale miljøet, og at det vil gi oss en god del oppmerksomhet. Jeg finner det ikke vanskelig å forsvare en åpen strategi i en slik situasjon. Det nasjonale konkurranseargumentet bør være et sterkt kort i en debatt. Konkurranse er et begrep som brukes ukritisk som et slags mantra for all framgang i vår tid. Jo mer konkurranse, desto bedre og/eller billigere blir produktene/tjenestene. Nå kan en hver ut fra sitt ståsted ha forskjellige meninger og erfaringer om den generelle anvendbarhetene av dette argumentet. Det er i hvert fall åpenbart for meg at dersom vi tar opp konkurransebegrepet i snever forstand med tanke på kortsiktig økonomisk gevinst, så er det en stor fare for at kvaliteten reduseres kraftig. Den produksjonsorienterte finansieringsmodellen vi står overfor i høgskolesektoren innebærer i seg selv en betydelig fare for kvalitetsforringelse. En åpen strategi vil kunne være en motvekt mot en slik forringelse. Anvendelse av en åpen strategi vil i sterk grad skjerpe konkurranse, men da på kvalitet. Det vil ikke være holdbart i lengden å skjule lurvete eller "billige"opplegg bak høyt prisede passord. Kvaliteten på det tilgjengelige materialet vil være inspiserbar. Materialet vil til en hver tid kunne kritiseres og det må oppdateres kontinuerlig. Forholdet til FoUDet er en kjent problemstilling at undervisning og FoU konkurrer om tid. Kollegaer jeg kjenner forholder seg til dette på forskjellig måte. Noen velger bevisst å frikople FoU-arbeid fra undervisning, enten fordi det faglig har liten sammenheng eller fordi nivåforskjellene oppfattes som stor. Andre ser mulighetene for å lage en gjensidig nytteeffekt. Mitt resonnement er basert på den siste holdningen, som jeg mener bør være et ideellt mål, selv om den ikke alltid kan oppfylles. Nøkkelbegrepet er dokumentasjon. Det er min erfaring at det arbeidet som er lagt ned i formulering og strukturering av materiale på nettet er den klart beste dokumentasjonsformen jeg har brukt. Andre kan selvsagt ha helt andre erfaringer. Kravet til kompletthet og klarhet øker fordi materialet skal deles med andre, samtidig som det i motsetning til en bok tillater dynamikk. Vedlkehold av materialet har i seg selv en faglig verdi. Det må være opp til den enkelte å vurdere nytteverdien i forhold til FoU. Et hovedresonnement kan bygge på at undervisningen skal være forskningsbasert, og at en åpen formulering av materialet kan fungere som en systematisk tilpassing til en målgruppa og i noen tilfeller som invitt til samarbeid også om FoU. En strategi for undervisningDet er min oppfatning at en åpen strategi ikke bare kan legge grunnlag for kvalitetsmessig bedre læringsmateriell, men at det også kan legge grunnlag for en undervisningsform som engasjerer studentene i forpliktende arbeid. Dette resonnementet er basert på en oppfatning av studentene som viktige bidragsyterne til kunnskapkilden. F.eks. kan jeg i et kurs gi en oppgave som formuleres omtrent slik: "Ta for deg en modul som du finner dårlig forklart og lag et godt alternativ med en klar beskrivelse og et godt demonstrasjonsprogram". Eller: "Temaet x er ikke beskrevet i materialet. Lag en modul som beskriver dette, med et illustrativt demonstrasjonsprogram". Disse bidragene blir, dersom de holder mål, tatt inn i basen med referanse til studenten. Så kan man innvende at studentene som jo nærmest pr definisjon ikke kan stoffet, ikke kan være forfattere av læremateriell. Jeg ser det motsatt, i og med at hele hensikten med læringen er å bringe studentene til den posisjonen at de skal kunne formulere "løsninger" av denne typen, beregnet på senere studenter. Et slikt opplegg vil legge til rette for en arbeidsform og en evaluering som i høy grad vil være i tråd med hensikten i kvalitetsreformen. En sideeffekt av dette er at det i beste fall har en dannelseseffekt som har deling av kunnskap som moral. Det vil dessuten være slik at arbeidsformen raskt vil bli normgivende og arves fra en generasjon studenter til den neste. MotargumenterDet finnes flere argumenter mot en slik åpen strategi. Jeg lister noen av dem og overlater til leseren å vurdere deres relevans.
DefinisjonerDet er nødvendig å besvare en rekke spørsmål for å finne fram til en ordning som kan fungere etter hensikten. Noen av dem er:
Referanser
|
Omlitt > Rapport > Tilgjengelighet |