Prosjekter



OM LITT

Prosjekter

Sluttrapportering ] [ Statusrapport januar 2002 ]

Omlitt-gruppa har delt ut midler til 4 prosjekter:

  • Hong Wu, IR, har fått kr 70.000 til utarbeidelse av kurs for ansatte.
  • Jan Høiberg, IA, har fått kr 70.000 til tilrettelegging av video on demand.
  • Pierre Lederlin, SF, har fått kr 40.000 til evalueringsopplegg.
  • Tonje Kolle, LU, kr 40.000 til opplæringsopplegg for fjernstudenter.


Sluttrapportering

Prosjektmidlene er tildelt under den klare forutsetning at resultatene skal deles med andre. Vi vil derfor oppfordre leserne til å ta kontakt med de respektive kursansvarlige. Informasjonen på denne siden vil bli oppdatert.

Hong Wu Rapport
Jan Høiberg Se hvordan du kan legge ut forelesninger på nettet: http://kanskje/
Pierre Lederlin Rapport
Tonje Kolle Prosjektets hjemmeside med rapport.

Statusrapport januar 2002

Hong Wu

  1. Et nettkurs for ansatte var gjennomført ved HiØ 24.09.01-12.10.01
  2. Det er mulig at kurset skal gjennomføres til våren (dersom interesser melder seg)
  3. Det utarbeides en analyserapport for det nettkurset ved HiØ
  4. 24.09.01-12.10.01 og den skal leveres til OMLITT og ledelsen.

TopOfPage

Jan Høiberg

Learning on Demand

  • Det er innkjøpt videokamera, lys, stativ og maskin for opptak av forelesninger.
  • Utstyret er rigget opp i et "studio" i rom 202 Os Alle 9.
  • Testing av opptak og encodingsformater pågår.
  • Robert Mikkelsen er kontaktet om prøveopptak

30. mars 2002 skal følgende være ferdig:

  • opptaksstudio
  • dokumentasjon og manual for opptak
  • rutiner for innlevering av opptak til enkoding
  • encoding og lagring til disk
  • mediaserver for videoopptak

Rapportering

  • webrapport om selve prosjektet med fremgangsmøte, systembeskrivelse, begrunnelser av valg og erfaringer.
  • dokumentasjon (manual) skriftlig og som websider for brukere av opptaksstudioet
  • dokumentasjon (manual) for encoding, lagring på mediaserver, drift av mediaserver og linking

Se hvordan du kan legge ut forelesninger på nettet: http://kanskje/

TopOfPage

Pierre lederlin

Prosjekt LærIKT 1 om evaluering av IKT-læringsomgivelser er forsinket fordi implementering av IKT-løsninger for språkundervisningen gikk mye tregere enn ventet p.g.a. tekniske problemer. Web-sidene er nå (i desember) tilgjengelige for både studentene og meg selv. Men det er for sent i semesteret for å kunne få en reell evaluering basert på studentenes bruk og synspunkter. Denne delen av evalueringen skal foregå i mars 2002 og blir avsluttet i april.

Status per i dag:

  • en grundig gjennomtenking av problemstillingene er avsluttet (om hva og hvordan studentene bør/kan få hjelp). En artikkel blir publisert i "Språk og marked" i januar 2002 om en sentral problemstilling ("receptive skills"). Artikkelen er påbegynt og skal være ferdig skrevet før jul.
  • Jeg skal foreta en første evaluering av web-sidene i januar. Evalueringen vil være teoretisk og basert på analysen av problemstillingene ovenfor.
  • Studentene, d.v.s. brukerne, skal evaluere web-sidene i mars.

Jeg regner med at en web-rapport vil være tilgjengelig i april.

Det blir arrangert et seminar for alle språklærere ved høgskolen når eksamensperioden er over.

TopOfPage

Tonje Kolle

Prosjekttittel: Bruk av data i deltidsutdanning av førskolelærere 1.trinn som har liten eller ingen erfaring med data

Viser til Omlitt - gruppas begrunning for å støtte tiltaket:
... få ut erfaringsmateriale som sier noe om nødvendig opplæring og organisering av lite datakyndige elever

  1. Gjennomførte tiltak pr.d.d.
    • kartlagt studentenes datakunnskaper
    • E-mail kontakt basisgruppene
    • info på nettet ( hjemmeside)
    • div.gr.leggende kurs i data for studentene ( e-mail, word, power-point)
  2. Planlagte tiltak vårsemesteret
    deltidstudentene: forsøk og utprøving
    • nettbasert undervisning - veiledning og instruksjon til basisgruppene over nettet
  3. Planlagt rapportering
    • web-rapport

Jeg arbeider for tiden med å avklare begreper som fjernundervisning og nettbasert undervisning. Kan deltidstudentene betraktes som fjernstudenter når de får undervisning på samlinger her på Remmen? Hva blir forskjellen på fjernundervisning og nettbasert undervisning? På hvilken måte kan data bli et effektivt hjelpemiddel for studentenes læring i pedagogisk teori og praksis? På hvilken måte kan dette implementeres i fagplaner ?

Dessuten arbeider jeg med å øke egne ferdigheter på datamaskinen.

Som konklusjon vil jeg si at jeg er godt igang - men at ting tar tid - særlig når det gjelder data!

TopOfPage

Omlitt > Prosjekter


Side: Børre Stenseth
Site: Børre Stenseth
June 07, 2002