Omlitt



OM LITT

OMSIDER

Mandat ] [ Økonomi ]

OMLITT-(OMstilling Læring IT - Tiltak) prosjektet som ble gjennomført i 2001 ved Høgskolen i Østfold som et ledd i arbeidet med omstilling til mer bevisst bruk av IT i undervisningen. Gruppas arbeid har vært finansiert av omstillingsmidler fra KUF.

Arbeidsgruppa i OMLITT har bestått av: Gunnar Andersson, Roar Pettersen, Marianne Maugesten, Tore Petter Engen, Andre Avias og Børre Stenseth. Sistnevnte har ledet gruppa. Rektor Irene Dahl Andersen, prorektor Torleiv Jahnsen og studiedirektør Einar Amundsen har fungert som styringsgruppe.

Prosjektet har vedlikeholdt et vevsted og har drevet prosjektet så åpent som mulig; alle møtereferater, beslutninger og økonomiske disposisjoner har vært tilgjengelig for alle til enhver tid. Gruppa har forsøkt å holde liv i et debattforum. Det har ikke vært stor aktivitet med debattinnlegg eller andre synspunkter på prosjektet fra utenforstående. Det nettstedet som fungerte som arbeidsgruppas offentlige prosjekt er arkivert her: http://www.ia.hiof.no/~borres/xomlitt/. Dette som inspirasjon for andre som ønsker å kjøre et prosjekt som en åpen prosess. Det er vår erfaring at det må drives mye offensivt salgsarbeid for å få fart i en slik prosess.

Prosjektet har gjennomført 4 kurs og har initiert 4 utviklingsprosjekter, se Virksomhet. I tillegg har gruppa formulert noen synspunkter på problemstillinger som har stått sentralt i den tiden prosjektet pågikk, se Rapport.

Mandat

Følgende notat lå til grunn for arbeidet og beskriver arbeidsgruppas mandat:

IKT - læring

Notat B. Stenseth nov. 2000

Utgangspunkt:

Høgskolen har søkt om og fått midler til omstilling innen IKT anvendt for læringsformål. En slik omstilling kan inneholde flere komponenter: kompetanseutvikling blant høgskolens ansatte, utvikling av støttemateriell for egne studenter, utvikling av fjernundervisningstilbud og utvikling av en overordnet strategi for høgskolen på kort og mellomlang sikt. (<5år). Mitt utgangspunkt er at alle disse elementene er aktuelle.

Status:

Generelt ligger høgskolen ikke i første rekke når det gjelder synlig aktivitet på dette området. Vi er ikke med i noen av de aktuelle alliansene på området og vi har et meget begrenset og, med noen få unntak, et nærmest tilfeldig tilbud til andre enn våre egne studenter.

Denne situasjonen er beklagelig først og fremst av to grunner: Vi har ikke ervervet oss pedagogisk erfaring og vi har ikke etablert noe administrativt apparat. Rent teknologisk er det trolig mindre bekymringsfullt. For det første er mye av det som ligger ute på nettet som tilbud ganske dårlig, og for det andre er vi, som alltid, inne i en periode der vi må forvente en ny generasjon av tilbud. Denne generasjonen vil dra nytte av en allmenn modenhet i netteknologien, økt båndbredde, økt tilgjengelig pedagogisk erfaring og integrasjon av flere medier.

Sortering av tiltak:

Høgskolen er svært heterogen når det gjelder erfaring i og kunnskap om det aktuelle temaet. Noen miljøer har teknisk kompetanse og noe erfaring, mens andre er ganske blanke. En omstillingsprosess må favne vidt. Det synes ikke å være klokt bare å satse på en bredt anlagt kursvirksomhet for å sikre et minimumsnivå av kompetanse og oppmerksomhet. Det synes heller ikke å være lurt å satse utelukkende på spisskompetanse. Det er viktig å få til en både-og strategi som på den ene siden sikrer bredde og på den andre siden sørger for at vi har tilstrekkelig spisskompetanse til at vi kan ta inn over oss de forandringen som skjer teknologisk og den innsikten som øker om pedagogikken.

Det foreslås 4 typer tiltak, rettet mot fire forskjellige målgrupper i høgskolen. Hver av disse beskrives nærmere i følgende avsnitt.

  1. Basisopplæring til de som har lite kunnskap om publisering på nettet, og ikke har noe erfaring på området.
  2. Drahjelp til de som har noe kunnskap, men som trenger drahjelp for å realisere sine ideer.
  3. Støtte til et lite antall spissprosjekter som utnytter ny teknologi, ny pedagogikk eller som gjør grunnleggende undersøkelser av nytteverdien av ulike løsninger.
  4. Innspill til en strategisk planprosess.

Tiltak 1:

Målgruppe: Ansatte ved høgskolen som ikke behersker publisering på internettet.
Aktivitet: Kurs som omfatter bruk av enkle redigeringsverktøy, publisering og vedlikehold av materiale. Tematisk vil innholdet være to: Lage en enkle informasjonsside for et kurs som støttemateriell for egne studenter og å lage sin egen hjemmeside som en meningsfull portfolio.

Tiltak 2:

Målgruppe: Ansatte ved høgskolen som behersker de grunnleggende tingene ved publisering, tilsvarende det som er målet for tiltak1.
Aktivitet: Teknisk og pedagogisk støtte til videreutvikling av undervisnings- og læringsmateriell.

Tiltak 3:

Målgruppe: Ansatte ved høgskolen som har skaffet seg teknisk innsikt og pedagogisk erfaring og som er klar til å utvikle nye konsepter. Slike konsepter kan være nye tekniske løsninger, nye pedagogiske grep eller prosjekter som undersøker og dokumenterer effekt og anvendelse av eksisterende løsninger.
Aktivitet: Støtte til prosjektarbeid i form av tid, penger, hjelp, utstyr. Det vil bli stilt klare krav til publisering og spredning av arbeidet internt ved høgskolen.

Tiltak 4:

Målgruppe: Høgskolens ledelse.
Aktivitet: Utarbeide et problemnotat som identifiserer og drøfter en del sentrale problemstillinger som høgskolen må forventes å måtte forholde seg til på kort og mellomlang sikt.

Organisering:

Det settes ned en abeidsgruppe på 3-5 personer som er interessert i temaet og som har erfaring fra arbeid som er sentralt i forhold til tiltakene. Arbeidsgruppa får et overordnet ansvar for å skape aktivitet innen de 4 tiltakene, følge opp denne aktiviteten og rapportere til den eller de høgskolens ledelse bestemmer. Arbeidsgruppa, sammen med rektor, får mandat til å disponere et budsjett på kr 500.000. Arbeidsgruppa har mandat til å vurdere prosjektsøknader, tiltak 3, og å prioritere under tiltakene 1 og 2. Arbeidsgruppa skal selv arbeide med tiltak 4.

Kostnader:

Kostnadselementer vil være:
  • Kjøp av ressurser til kursvirksomhet til tiltak 1
  • Kjøp av tjenester til støtte innen tiltak 2
  • Tilskudd til prosjekter i tiltak 3.
  • Avlønning i form av et avtalt beløp til arbeidsgruppas medlemmer for tiltak 4, samt planlegging og oppfølging av de tre andre tiltakene.
  • eisemidler
Fordelingen på disse postene vil først og fremst avhenge av:
  • Tilfang av gode prosjekter under tiltak 3
  • Interessen for kurs under tiltak 1
Tiltak 2 vil kunne tjene som salderingspost. Behovet er antatt stort og eksplisitt.

Tidsplan:

Offentliggjøring av denne omstillingsplanen og invitasjon til å søke om midler, desember 2000 eller januar 2001. Prioritering og detaljplanlegging avsluttes en måned senere Gjennomføring av tiltak. Prosjektet avsluttes i løpet av 2001.

Økonomi

En grov oversikt over de midlene som er disponert av gruppa i samarbeid med styringskomiteen. Regnskap er ført av høgskolens økonomiavdeling

Tiltak 1 - grunnkurs
    3 kurs, lærerlønn
    og diverse utgifter.
20000
Tiltak 2 - seminar
    1 seminar, lærerlønn
    og diverse utgifter.
8000
Tiltak 3 - prosjekter
    3 prosjekter 220.000
220000
Tiltak 4 - strategi
    Godtgjøring gruppas medlemmer
    og diverse utgifter.
70000
Tilsammen 318000

Resten av de tilsammen 500.000 kr er disponert av høgskolens ledelse til blant annet fagdag om IKT og undervisning høsten 2001.

Omlitt > Omlitt


Side: Børre Stenseth
Site: Børre Stenseth
June 07, 2002
SiteLite 2.0